فرآیند ارزشیابی
ارزشیابی دانشجو از استاد:
این ارزشیابی دو هفته مانده به شروع امتحانات پایان هر نیمسال در سامانه همآوا آغاز میشود.
(همزمان با ارزشیابی یادشده، ارزشیابی از استاد مشاور نیز انجام میشود.)
گام اول: یک هفته قبل از آغاز ارزشیابی، مدیران EDO دانشکدهها طی نامهای به اساتید، بررسی صحت دروس تعریفشده نیمسال جاری خود را در سامانه همآوا یادآوری میکنند. چرا که دانشجویان دروس تعریف شده در سامانه همآوا را ارزشیابی میکنند. درصورتی که درسی به اشتباه برای استاد تعریف شده باشد، دانشجویان بهناچار ملزم هستند آن استاد را ارزشیابی نمایند.
گام دوم: رئیس مرکز مطالعات بازه زمانی فرآیند ارزشیابی را به مدیریت آموزش و تحصیلات تکمیلی جهت اطلاعرسانی به دانشجویان اعلام مینماید.
گام سوم: دانشجویان موظف هستند در بازه تعیین شده ارزشیابی اساتید را در سامانه همآوا انجام دهند. پس از اتمام ارزشیابی، دریافت کارت ورود به جلسه امتحان میسر خواهد بود.
تبصره: ارزشیابی کیفی اساتید توسط دانشجویان، سالانه یکبار (دو هفته مانده به شروع امتحانات پایان نیمسال) بهصورت اختیاری و در قالب پرسشنامههای الکترونیکی انجام میشود.
نتایج ارزشیابیها، پس از ثبت نهایی تمام نمرات برای اساتید قابل رویت خواهد بود.
ارزشیابیهای مسئولین مافوق از استاد، پرسنل از استاد، همکاران از استاد و خودارزشیابی:
این ارزشیابی سالانه در ابتدای سال تحصیلی جدید (مهرماه) انجام میشود.
گام اول: رئیس مرکز مطالعات بازه زمانی فرآیند ارزشیابی را به مدیران EDO دانشکدهها جهت اطلاعرسانی به اعضای هیأت علمی اعلام مینماید.
گام دوم: مدیران EDO دانشکدهها، فرمهای ارزشیابی را که در قالب فایل اکسل طراحی شده است، برای مسئولین مافوق، اعضای هیأت علمی و پرسنل ارسال مینمایند.
گام سوم: مسئولین مافوق، اعضای هیأت علمی و پرسنل پس از انجام ارزشیابی، فرمهای تکمیلشده را به مسئول یا کارشناس واحد ارزشیابی تحویل میدهند.
گام چهارم: مسئول واحد ارزشیابی با مشارکت کارشناسان واحد ارزشیابی، نتایج ارزشیابی را در فرمت مصوب تجزیه و تحلیل میکنند.
نحوه بازخورد نتایج ارزشیابی:
نتایج ارزشیابیهای انجام شده توسط اعضای هیأت علمی، مسئولین مافوق، پرسنل و دانشجویان در قالب ارزشیابی 360 درجه به شرح ذیل بازخورد داده میشود:
الف) بازخورد به اعضای هیأت علمی:
پس از ثبت نهایی نمرات دانشجویان، نتایج ارزشیابی 360 درجه به تفکیک حوزههای مورد ارزشیابی (اخلاق، نظم، مدیریت، آموزش و پژوهش) بدون ذکر نام ارزشیابیکنندگان در قالب نامه محرمانه در اختیار اعضای هیأت علمی قرار میگیرد.
نتایج ارزشیابی کیفی نیز به تفکیک نام دروس به اعضای هیأت علمی بازخورد داده میشود.
- اعضای هیأت علمی درصورت اعتراض به فرآیند ارزشیابی میتوانند تا دوهفته پس از دریافت بازخورد، اعتراض خود را در قالب نامه اداری به رئیس مرکز مطالعات ارسال نمایند تا پس از مطرح شدن در کمیته ارزشیابی اساتید، تصمیمات متخذه به اطلاع ایشان رسانده شود.
ب) بازخورد به مدیران گروههای آموزشی:
مدیران گروههای آموزشی پس از دریافت و اطلاع از نتایج ارزشیابی اساتید، میبایست جلسه هماندیشی با تمام اعضای هیأت علمی گروه برگزار نموده و نقاط قوت و ضعف اساتید را (بدون ذکر نام استاد) در آن جلسه مطرح نمایند. سپس نظرات و راهکارهای ارزشمند اعضای گروه در راستای بهبود کیفیت آموزش را به رئیس مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی ارسال نمایند.
مدیران گروههای آموزشی میبایست درسی که نمره ارزشیابی آن توسط دانشجویان پایینتر از 18 شده است را بررسی و در صورت صلاحدید برای نیمسال آینده به مدرس دیگری واگذار نمایند.
پ) بازخورد به واحد توانمندسازی اساتید مرکز مطالعات
واحد ارزشیابی اساتید پس از تجزیه و تحلیل نتایج ارزشیابی، پیشنهادات خود را در راستای بهبود و ارتقای کیفیت عملکرد آموزشی اعضای هیأت علمی، به واحد توانمندسازی اساتید ارسال میکند.
ت) بازخورد به امور هیأت علمی دانشگاه، رؤسا و معاونین آموزشی دانشکدهها:
نمره نهایی ارزشیابی 360 درجه اعضای هیأت علمی جهت تصمیمگیریهای مدیریتی به اطلاع رئیس و معاون آموزشی دانشکده میرسد.
دبیر امور هیأت علمی دانشگاه، رؤسا و معاونین آموزشی دانشکدهها جهت دریافت نتایج ارزشیابی سنوات گذشتهی اساتید (به منظور استفاده در فرآیند ارتقای مرتبه علمی)، میبایست با رئیس EDC دانشگاه مکاتبه نمایند.
ث) بازخورد به رئیس و معاون آموزشی دانشگاه:
نمره نهایی ارزشیابی 360 درجه اعضای هیأت علمی جهت تصمیمگیریهای مدیریتی به اطلاع رئیس، معاون آموزشی و دبیر امور هیأت علمی دانشگاه میرسد.
فرم ها و فرآیندهای واحد ارزشیابی اساتید: