مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی

مرکز مهارت های بالینی

آخرین بروزرسانی: ۱۴۰۰/۰۳/۲۳ ۱۱:۴۱| تعداد بازدید: 275

 

معرفی مرکز

مراکز مهارت های بالینی محیطی ایمن، ساختارمند، شبیه سازی شده شده را به منظور آموزش مهارت های بالینی فراهم می سازند. شرایطی که در این محیط آموزشی فراهم می شود، باعث می شود تا دانشجویان مهارت های ارتباطی، شرح حال گیری، معاینه و مهارت های پروسیجرال را قبل از استفاده از آنان در شرایط واقعی بالینی، تمرین نموده و مهارت لازم را کسب نمایند و به این ترتیب یکی از دغدغه‌های همیشگی آموزش علوم پزشکی، یعنی رعایت حقوق انسانی بیماران را بر طرف می سازد.

همچنین این مرکز به عنوان پل ارتباطی بین آموزش و بالین بیمار که یکی از اساسی‌ترین بخشهای دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه می باشد انجام وظیفه می نماید.

تاریخچه:

این مرکز با مساحت تقریبی 450 متر مربع در دو طبقه همکف و زیر زمین از سال 1372 همزمان با راه اندازی رشته پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه شروع به کار کرد و مشتمل بر يک سالن کنفرانس اصلي با ظرفيت 40 نفر و يک کلاس آموزشی  با ظرفيت 30 نفر، 6 اتاق براي آموزش مهارت هاي مختلف (پرستاری، مامایی، اتاق عمل و هوشبری، بهداشت، فوریت های پزشکی و مراقبت های ویژه  و  همچنین رادیولوژی)، سالن مولاژ، اتاق جهت پرسنل اداري و 2 اتاق نيز به عنوان رختکن خانمها و آقايان می باشد و با شبیه سازی محیط بالینی در نظر دارد محیطی ایمن برای تدریس و فراگیری مهارتهای بالینی و ارتباطی ایجاد نماید. این مرکز مجهز به انواع مدلها و مانکن‌هایی است که با دقت و ظرافت آناتومی بدن انسان را شبیه‌سازی نموده و امکان آموزش پروسیجرهای بالینی را فراهم می‌کنند. فراگیری مهارت‌های بالینی به صورت علمی و عملی، باعث خواهد شد که فراگیران بتوانند یاد گیری را از محیط شبیه سازی شده به محیط بالینی تعمیم دهند تا به این ترتیب علاوه بر ارتقا سطح آموزش کیفیت مراقبت از بیماران را افزایش دهند.

رسالت مرکز

ارتقاء سلامت وکیفیت مراقبت از بیماران وارتقاء توانمندیها ومهارتها عملی کارآموزان،کارورزان ودستیاران رشته پزشکی با آموزش مهارتهای بالینی و ارتباطی و ایجاد شبیه سازی واقعی یک محیط بالینی از طریق:

  1. ایجاد محیطی ایمن برای تدریس وفراگیری مهارتهای بالینی از طریق برگزاری دوره ها وکارگاههای آموزشی با استفاده از وسایل کمک آموزشی،رایانه، مولاژ ومانکن های آموزشی و CD و Role Playing
  2. نوآوری در زمینه ارائه روشهای تدریس مهارتهای بالینی وارتباطی
  3. ایجاد بستری مناسب برای پژوهش های آموزشی وارزیابی روشهای گوناگون آموزشی
  1. ایجاد بستری مناسب جهت خود آموزی با استفاده از جزوات آموزشی، مولاژها، ویدئو و رایانه
  2. تولید مواد کمک آموزشی از قبیل اسلاید، عکس، فیلم و نرم افزارهای آموزشی
  3. ایجاد محیطی مناسب برای برگزاری امتحانات عملی به شیوه OSCE