معرفی
رسالت کمیته دانش پژوهی آموزشی
کمیته دانش پژوهی آموزشی ( فعالیت های نوآورانه آموزش علوم پزشکی) یکی از کمیته های مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه می باشد که با هدف مدیریت اجرائی ، حمایت و تسهیل فرایند های نوآورانه در زمینه علوم پزشکی تشکیل یافته و فعالیت می نماید
.
دانش پژوهی
فعالیت های دانش پژوهی (نوآورانه)به آن دسته از فعالیت های آموزشی بدیع و نوآورانه اطلاق می شود که دارای اهداف مشخص، آماده سازی کافی، استفاده از روش مندی مناسب، ارائه نتایج مهم و قابل توجه، ارائه و معرفی مناسب برنامه، و برخورد نقادانه با آن باشد.حوزه کاربرد و میزان بدیع بودن این فعالیت ها ممکن است در سطح دانشگاهی، کشوری (ملی) و یا بین المللی باشد .
دانش پژوهی آموزشی چیست؟
• کاربرد دانش و شواهد مربوط به آموزش در فرآیند های یاددهی – یادگیری ، نقد آموزش مبتنی بر شواهد و مداخلات آموزشی هدفمند توسط فرد و مشارکت دادن نتایج و عقاید با سایر افراد
• آموزش و کلیه فعالیتهایی که منجر به یادگیری می شوند، می توانند در حوزه دانش پژوهی آموزشی قرار گیرند.
• ویژگی بارز فعالیت های دانش پژوهی، ارائه آن به سایرین است و لازم است که با دیگران در میان گذاشته شود و توسط آن ها مورد نقد قرار گیرد.
• نماد فعالیت های دانش پژوهی به طور ویژه تولید محصولی است که به صورت گسترده در اختیار سایرین قرار داده می شود و مورد نقد و ارزیابی قرار می گیرد.
با استفاده از توان مندی های ذهنی خود عرصه های دانش را به صورت خلاقانه( creative )، آگاهانه ( informed )، و منظم
( disciplined ) به پیش می برد و یا آن را دچار دگرگونی و تغییر می نماید
.
ارزیابی فعالیت های دانش پژوهی آموزشی
• برای اینکه بتوانیم فعالیت های آموزشی و مفهوم دانش پژوهی را در حیات آکادمیک مؤسسات آموزشی وارد کنیم، لازم است که با معیارها یی مشخص و ثابت قادر باشیم تا اشکال مختلف این فعالیتها را مستند و قابل ارزیابی نماییم.
ارزیابی فعالیت های دانش پژوهی آموزشی
• براساس اصول علمی ارزشیابی دانش پژوهی(Glassik) که شامل 6 مورد زیر می باشد مورد ارزیابی قرار می گیرند :
.1 اهداف مشخص و واضح
. 2 آماده سازی و مطالعه کافی
. 3 استفاده از روش های مناسب
. 4 ارائه نتایج مهم
. 5 معرفی موثر برنامه
. 6 برخورد نقادانه
دانش پژوهی آموزشی در آیین نامه ارتقاء
براساس آیین نامه ارتقای اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و موسسات آموزشی و پژوهشی دانشگاه های علوم پزشکی (بند 6 ماده 2 فعالیت های آموزشی) فعالیت های دانش پژوهی حداکثر 20 امتیاز می باشد
.
موارد دانش پژوهی
• تدوین و بازنگری برنامه های آموزشی
• ارزشیابی
• روشهای آموزشی
• محصولات آموزشی
• مدیریت ورهبری آموزشی
• یادگیری الکترونیکی