معرفی

آخرین بروزرسانی: ۱۳۹۷/۰۴/۱۷ ۱۴:۵۱| تعداد بازدید: 111

دانشگاههاي علوم پزشکي به عنوان متوليان سلامت جامعه، نقش مضاعفي را در توسعه پايدار بر عهده دارند؛ از يک طرف بايستي نيروي انساني و دانش مورد نياز در بخش سلامت را توليد کنند و از طرف ديگر، مديران شايسته‌اي را براي رهبري نظام سلامت و همسو سازي حرکتها و تصميم گيري‌هاي اين نظام با جهت گيري کلي توسعه در کشور عرضه نمايند. متاسفانه دانشگاههاي علوم پزشکي برنامه‌اي براي پرورش مهارت حل مساله و کار تيمي در نظام سلامت ندارند. در واقع روش آمــوزش ســنتي در دانشــگاهها در بيشــتر مواقــع مخلــوطي از اطلاعات و مفاهيم را به دانشجويان ارائه مي‌دهـد، امـا آنـان را در تجزيه و تحليل، اولويت بندي و سازماندهي دانش نو‌ظهور که لازمه تفکر انتقادي بوده و منجر به يادگيري موثر و با معني خواهد گشـت، به حال خود مي‌گذارد.

يکي از روشهاي رفع اين نقيصه طراحي مسابقه‌اي کشوري است که مهارت حل مساله بصورت تيمي جزء ارزشهاي آن باشد. طراحی المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور از اواسط دهه هشتاد شمسی با انگیزه شناسایی و شکوفایی دانشجویان توسط جمعی از اعضای هیأت علمی علاقه­مند در دانشگاه­های علوم پزشکی کشور صورت گرفت و اولین دوره آن در سال 1386 برگزار شد. پس از چند دوره برگزاری المپیاد در دانشگاه­های علوم پزشکی، برگزاری المپیاد از دوره هفتم تا کنون به صورت ستادی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه پیدا کرد.

هدف از برگزاری المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی، شناسایی، هدایت، رشد و شکوفایی و فراهم کردن زمینه­های بهره­مندی از توان دانشجویان مستعد حوزه علوم پزشکی در اولویت­های مهم نظام آموزش علوم پزشکی یا نظام سلامت از طریق ارزیابی­های چالشی و رقابتی برای فراهم کردن زمینه رشد کشور و حل مشکلات کلان کشور است.